zie ook
https://stadsbusRoeselare.blogspot.com
1. RUIMER TRACEE BINNENRING, VIA ZWAAIKOMSTRAAT
Binnenring en buitenring perfect gelinkt
VOORDELEN
2. VEREENVOUDIGEN KRUISPUNTEN : EERST DE BRUANEBRUG
Cruciaal is een eenvoudige oplossing voor de Bruanebrug, zonder onnodige kosten. De uitspraak "Het is toch 't stad niet die dat betaald" is voor mij decadent. Een dure oplossing is ook slecht omdat ze het sluipverkeer sterk zal doen toenemen. Een eventuele rotonde-brug zou het sluipverkeer in Rumbeke minstens verdubbelen. Daarom beter een oplossing die het verkeer "richt" volgens de binnenring en niet dirigeert naar Rumbeke centrum.
https://stadsbusRoeselare.blogspot.com
1. RUIMER TRACEE BINNENRING, VIA ZWAAIKOMSTRAAT
Binnenring en buitenring perfect gelinkt
VOORDELEN
2. VEREENVOUDIGEN KRUISPUNTEN : EERST DE BRUANEBRUG
Cruciaal is een eenvoudige oplossing voor de Bruanebrug, zonder onnodige kosten. De uitspraak "Het is toch 't stad niet die dat betaald" is voor mij decadent. Een dure oplossing is ook slecht omdat ze het sluipverkeer sterk zal doen toenemen. Een eventuele rotonde-brug zou het sluipverkeer in Rumbeke minstens verdubbelen. Daarom beter een oplossing die het verkeer "richt" volgens de binnenring en niet dirigeert naar Rumbeke centrum.
Low cost oplossing Bruanebrug met optimaal en definitief resultaat.
Spillebadrotonde dringend oplossen, kan snel & op eenvoudige manier :
Om
verkeer te beperken moet je vooral
de buitenring te promoten. Een ruimere binnenring brengt de verbinding via
de
haven naar de E403
veel
beter in beeld. Zo krijg je
minder
doorgaand verkeer
afkomstig van
het op- en afritsysteem 8 in Beveren/Ardooie.
Bijna even belangrijk is de aanpak van de qua wegdek bijna voorhistorische kruising van Zwaaikomstraat met Vierwegstraat. Resultaat kan worden zoals de kruising van de Westlaan met de Groenestraat. De binnenring geniet er prioriteit maar stappers en trappers kunnen veilig dwarsen, zonodig beveiligd met rood (verkeerslichten enkel tijdelijk in werking via impuls).
Tweede
doel is dat verkeer maximaal kiest voor de Zwaaikomstraat. Die
"vlotste
weg"
moet de Mandellaan en de Ardooiesteenweg verder ontlasten. Wat dan
nog rest rijdt van of naar het noord-oosten van Roeselare. Dat
verkeer blijft er sowieso altijd, maar het stremt niet langer. De
file voor de verkeerslichten aan de Mandellaan verdwijnt.
De
aanpak van het kruispunt Mandellaan kan ons nog verder helpen. Met veel minder lang rood richting stad omdat
linksafslaand verkeer naar de Mandellaan is verminderd (afgeleid via de Zwaaikomstraat) en beperkt tot licht verkeer.
Volg
je de Ardooiesteenweg vanuit het centrum en wil je naar links, dan
kan je sowieso beter eerder afslaan, zoals via Beverensteenweg of
Mandeldreef. Omvangrijker vrachtverkeer kan de Ardooiesteenweg
nog steeds in vanuit het noordelijk deel van de Mandellaan.
Door beperkte filtering kan je zo files uitsluiten.
Bijna even belangrijk is de aanpak van de qua wegdek bijna voorhistorische kruising van Zwaaikomstraat met Vierwegstraat. Resultaat kan worden zoals de kruising van de Westlaan met de Groenestraat. De binnenring geniet er prioriteit maar stappers en trappers kunnen veilig dwarsen, zonodig beveiligd met rood (verkeerslichten enkel tijdelijk in werking via impuls).
Later volgt eventueel nog aanpassing van de Ardooiesteenweg Zwaaikomstraat, maar dit is niet prioritair en kan gerust even wachten, bijvoorbeeld tot die Ardooiesteenweg is heraangelegd.
Aan de kop van de vaart is de oversteek van fietsers onder de spoorwegtunnel een probleem. Oplossing is een fietsbrug, parallel met de sporen, net zoals in Duffel. In Roeselare kan het
gelukkig een stuk mooier en ook goedkoper, door aan te sluiten op de
spiraalbrug en de Veldstraat te ontlasten van binnenringverkeer. Dan is
er bij ons slechts één brug nodig in plaats van die twee zoals in Duffel.
Omdat je daarvoor de Kaaistraat moet heropenen wordt het natuurlijk wel moeilijker ruimte te vinden voor evenementen aan het kanaal of voor een bereikbare aanlegplaats van een eventuele "kanaalbus".
Sowieso zijn overal vrijliggende fietspaden te voorzien. Die blijven Ook bij aanleg van een zogenaamde "soepbeen"rotonde blijven die noodzakelijk, quasi rondom.
Sowieso zijn overal vrijliggende fietspaden te voorzien. Die blijven Ook bij aanleg van een zogenaamde "soepbeen"rotonde blijven die noodzakelijk, quasi rondom.
Nog belangrijker is dat daarbij eindelijk en in één beweging de geluidsoverlast van de N36 kan worden aangepakt. De taluds naar de brug vormen een goede aanzet tot een volledige geluidsbarrière. Nu is een derde van het Sterrebos en een kwart van Bergmolenbos onbruikbaar voor aangename recreatie, gewoon door die niet aflatende geluidsoverlast.
Bij Bergmolenbos is met het bufferbekken van de Babilliebeek ook kans voor een zwemvijver zoals Vosselare Put bij Deinze. Het is lager gelegen terrrein. In de verste uithoek van Bergmolenbos is het veel stiller dan in de Zilten, want verder van de buitenring. Het bevind zich ook op gezondere afstand van de windschaduwkegel van de huisvuilverbrandingsoven. Er is ook meer ruimte voor speelplassen zoals de prachtige Ijzer-boomgaard in Diksmuide.
KLIK op onderstaande links en je weet precies hoe alles moet :
https://stadsbusRoeselare.blogspot.com
https://binnenringRoeselare.blogspot.com
binnenringRoeselare@gmail.com
binnenringRoeselare@gmail.com