donderdag 11 oktober 2018

Waanbeelden van 1960 of voorrang aan de gezondheid van Roeselare ?


 

zie ook


https://stadsbusRoeselare.blogspot.com
 

https://mobiliteitRumbeke.blogspot.com


In de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen 2018 is de inhoud van deze blog gemaild aan het stadsbestuur van Roeselare via "mobiliteitKrottegem" en daarna ter herinnering als afgedrukte samenvatting, persoonlijk thuisbezorgd op 18 oktober 2018 aan de schepenen dhr. Dirk Lievens in Rumbeke en mevrouw Griet Coppé in Beveren.  In diezelfde periode beloofde onze burgemeester Kris Declercq via de website van CD&V:

"Het draagvlak in de stad groeit ook om meer groen te voorzien, te investeren in bijvoorbeeld 100 kilometer nieuwe fietspaden in Roeselare en een ruimtelijk beleid uit te voeren waarbij we gesloten binnengebieden en pleinen opnieuw teruggeven aan de mensen. Daarom ontwikkelden we een klimaatactieplan waar de luchtkwaliteitsmaatregelen deel van uitmaken. We willen dit verder vormgeven als een echt luchtkwaliteitsplan voor de toekomst. Want iedereen die voor levenskwaliteit gaat, vindt luchtkwaliteit belangrijk. Wij dus zeker. Gezondheid moet voorop blijven staan in steeds groeiende steden. Zeker in schoolomgevingen of drukke knooppunten moeten we ingrijpende maatregelen durven nemen. Onze plannen zijn een mix van maatregelen: er is niet enkel ons eigen lokaal meetnet – AiRSL – met onze inwoners, maar ook een mobiliteitsplan waarbij we meer investeren in goede en veilige fiets- en wandelinfrastructuur, een vergroening van de stad door ons groenplan met meer pleinen, openbare ruimte en een groot stadsrandbos. Daarnaast is er ons ruimtelijk beleid waarbij we ‘street canyons’ willen vermijden door het terug open maken van vandaag besloten binnengebieden met groene rustpunten."

Deze blog vertelt hoe Kris' belofte waarheid kan worden.   In het oosten van Roeselare ligt de sleutel :

- gezien zich daar slechtere NO2 en fijn stof waarden situeren

- en qua planning, omdat daar de binnenring nog "ontbreekt".

Daar duikt op vandaag dus een unieke kans om de luchtkwaliteit van alle inwoners van de 1 km lange woonzone Mandellaan van luchtvervuiling te vrijwaren en ook heel Rumbeke van sluipverkeer te verlossen, door één simpele bijsturing van een fout in het mobiliteitsplan.

Een ware must, die daarenboven via de grotere oppervlakte binnenstad en betere mogelijkheden voor inbreiding en verdichting (met iets hogere bebouwing) een oplossing aanreikt voor meer betaalbare jongerenflats binnen een die iets ruimer getraceerde en toch mindere dure binnenring, realiseerbaar met veel minder nieuwe infrastructuur.

 

Denken anno 1960 of vooruit denken ?


De allereerste aanbeveling van elke planner met gezond verstand is zorgvuldig om te springen met open ruimte.  

Net als Technum probeert de Vlaamse Bouwmeester Leo Van Broeck deze visie er jaar na jaar in te hameren.   En toch... 

Bij de Bruanebrug ligt een open ruimte, een voetbalveld.   Als je de mogelijkheden van dit terrein op een rijtje zou zetten, om te beginnen met uitstekend hedendaags stedenbouwkundig beleid, tot finaal het ergst denkbare, een gedateerde oplossing uit de jaren zestig,  dan zou dat lijstje er als volgt kunnen uitzien :

+++ reconversie tot park,   voor een inbreidingsgebied Mandellaan

++   idem, maar gebruik voor meer-gezinswoningen met havenzicht
+     behoud als leuk voetbalterrein

- - -   reconversie voor autogebruik, aansnijding door binnenring



Voor de eerste optie is voor de West-Vlaming de 'directe opbrengst' allicht te klein.  Laat ons dus realistischer voor de tweede optie gaan.  

Dat kan een ware eye-catcher worden voor Roeselare.  Een markering van de haven.  Een top zicht als welkom voor elke bezoeker van Roeselare.   

Het kan iets meer zijn op die spot.  Een leuke uitdaging en visitekaartje voor Coussee-Bostoen of vergelijkbaar.  

Roeselare doet misschien beter dan dit :


bron : fotoselectie is resultaat van een Google search op afbeeldingen van hoekresidenties en design woontorens


Hopelijk een schitterende aanzet voor langzame inbreiding over de volledige lengte van de Mandellaan-woonzone, van het kanaal tot de verkeerslichten van de Ardooisesteenweg.  Tweezijdig een volle kilometer mogelijkheden voor meergezins-woningen. Waarbij 100 % kan worden ingezet op betaalbaar en gezond wonen.  De stedenbouwkundige regels worden aangepast.  Of er worden ontwikkelingsrechten verkocht, als vergoeding voor wat een eigenaar mogelijk elders verliest aan rechten. Het aantal bouwlagen kan dus iets meer worden, maar alleen op voorwaarde dat de aansluitende Mandellaan zelf maximaal groen en verkeersarm wordt.  Wat perfect kan als het traject van de binnenring voldoende ruim wordt gekozen.  

Kaarten van NGI of Google bevestigen dat woonzone Mandellaan nooit ring was




Omgekeerd, als devaluatie dreigt van de hele Mandellaan tot binnenring (wat deze woonzone nooit was, zie ook stadsplan Horemans uit 2008) worden de toekomstmogelijkheden van deze buurt en ook voor Roeselare als geheel drastisch ondergraven.  Pollutie verhindert hoogbouw.  Want hoogbouw vormt een canyon.  Pollutie verhindert groen.  Want bomen houden NO2 bij de grond. De Bataviawijk wordt weggeknipt. De planner rijdt zich vast, niet alleen in files...De slechtst mogelijke denkpiste, een planning volgens denkbeelden van de jaren zestig, hypothekeert dus de toekomst van Roeselare zowel qua mobiliteit, als qua wonen, als ook qua leefbaarheid van de stad.  

bron : fotoselectie is resultaat van een Google search op afbeeldingen van stadsplanning en meergezinswoningen

Bij het betere voorstel is mooi aan de verkeersluwe voorwaarde voldaan en wordt de Mandellaan het perfecte verdichtings-gebied, langs een rustig groen lint.  Het vormt indirect ook een nieuw park, voor alle inwoners van Roeselare.  Meer over deze ook beter betaalbare voorstellen lees je in deze blog.



Een ring hoeft niet kort en rond, 
niemand rijdt rondjes.  
De ring moet alleen richtingen verbinden !


Heel belangrijk voor een binnenring : verkeerslichten wegwerken levert minder luchtvervuiling, betere doorstroming en kortere reistijden.  Het traject Beurtkaai-Zwaaikomstraat-Ardooisesteenweg is weliswaar 2.2 km lang of dubbel zo lang als de woonzone Manddellaan,  maar bij het langere traject kunnen makkelijk verkeerslichten weggewerkt worden, wat per slotsom meer veiligheid en een kortere reistijd oplevert.  Voor een rood licht verlies je al snel een kleine minuut. Bij complexe situaties met linksafslaand verkeer zeker op het spitsuur, zal die wachttijd vlotjes verdubbelen of verdrievoudigen. Zie je die zware vrachtwagen voor jou, op de helling aan de Bruanebrug ? Alleen die geraakt moeizaam door, net voor rood. Jij kan wachten op de volgende beurt.


Nog belangrijker :

Gebruik buitenring geniet steeds voorkeur, binnenring dus ontraden!

En vooral Rumbeke en Beveren van mogelijk sluipverkeer ontlasten!



De aanpak van Roeselare centrum valt onder het circulatieplan.
Doel binnenring is doorgaand stadsverkeer "gestuurd" te beperken.

Bv. shortcuts tussen stadslussen onderling, behalve tijdens spitsuren.




































































































Behalve de vereiste luchtkwaliteit zijn ook de WHO richtlijnen qua lawaai niet haalbaar op een binnenring.  De binnenring kan dus niet door een woonzone gepland worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vastgoedsector steunt Vlaams Bouwmeester


betonrapport-Roeselare

We moeten de betonsnelheid in Roeselare een halt toe roepen.  Die ligt nu in Roeselare al drie keer zo hoog als gemiddeld in Vlaanderen :







































KLIK op onderstaande links en je weet precies hoe alles moet :