donderdag 30 augustus 2018

Opvolging curieuzeneuzen stappenplan

zie ook
https://stadsbusRoeselare.blogspot.com





Wat kan de gemeenteraad ons toewensen ?
Een goede gezondheid !   Inderdaad,  met gezondere lucht.

Met de curieuzeneuzen leerden we heel wat bij :
- hoe je bv. 30 microgram NO2 kan terug dringen naar pakweg 20
- of hoe we daarmee hier en daar toch de nieuwe normen halen.

Dat kan, behalve door het verkeer te beperken, vooral door : 

- eerst en vooral het probleemgebied oost Roeselare aan te pakken








- het verkeer niet tussen rijhuizen te leiden (streetcanyons), en
- haperende X kruispunten in vlotte T verbindingen om te vormen.

Een burgemeester kan dus ook scoren bij passanten.
Want deze blog schetst ook een "mobieler" oost Roeselare.
Waarom die kant?  
Omdat Oost Roeselare meest belast wordt, gezien de windrichting.
Omdat de havenbuurt meer leidt onder fijn stof en NO2.
En vooral : omdat de binnenring daar nog moet worden vernieuwd!

Het stationsplein is rustiger, maar het verkeer verschoof oostwaarts.
Een eventueel ruimere Bruanebrug kan straks nog tot veel erger leiden.
Er is dus echt iemand met visie nodig of het loopt daar grondig fout. 

Als niemand iets zegt, wordt de Mandellaan volledig binnenring.
Die woonzone tot de vaart is echter nooit binnenring geweest...
Dit zie je bv. op deze populaire kaart van Horemans uit 2008.
Daar is het deel tussen Ardooiesteenweg en kanaal geel ingekleurd.

In 2008, dus nog voor de knip aan het station, zag stadsplanner Horemans reeds het uitzonderlijke verkeerstechnisch belang van de Zwaaikomstraat.





Ook andere woonbuurten kreunen nu onder doorgaand verkeer, zoals de Veldstraat, Kleine Bruanestraat, Herderstraat, Groene Herderstraat...
Dit zijn geen invalswegen.  Ze waren daarom in 2008 wit ingekleurd.
Het zijn zuivere woonstraten, misbruikt door steeds meer sluipverkeer.
Die onnodige overlast merk je ook direct op de curieuzeneuzen-kaart :



De binnenring hoort natuurlijk niet thuis langs rijwoningen. Dat moet gezonder.
Dergelijk traject hoort langs vrijstaande bedrijven, diensten, winkels... Geen gesloten canyon, waar het fijn stof en de NO2 blijft hangen.

Ook met een minimum aan kruispunten, zodat het verkeer niet steeds voor een rood licht blijft staan. Die stop and go's zijn nefast. Dus proberen zo veel mogelijk kruispunten weg te werken. Of gesloten X kruispunten door open T kruispunten vervangen. Die T-verbindingen ook lokaliseren in een opener omgeving, zonder rijbebouwing, dat is dus verder van de stadskern. De binnenring zo ruim mogelijk traceren. Wees gerust, de automobilist zal het vlotter verkeer weten te smaken.

Links hoe het niet moet, rechts hoe het veel beter kan.



Conclusie : de binnenring mag Krottegem dus zeker niet opdelen, zoals de Mandellaan. Die ring moet Krottegem volledig en ruim omarmenDat ruimer traject leidt verkeer ook veel beter af naar de buitenring, die nog steeds de voorkeur geniet voor doorgaand verkeer.  Wie niet in het centrum van Roeselare moet zijn heeft op een binnenring niets te zoeken.
 
Het kan dus wel degelijk anders, beter, en vooral, met minimale kosten. Foto's, plannen en details vind je dieper in deze blog. 
Van harte graag ook jouw tips.

Stappenplan  :


1. BINNENRING, VIA ZWAAIKOMSTRAAT i.p.v. Mandellaan

2. X-KRUISPUNTEN VEREENVOUDIGEN tot T's i.f.v. doorstroming

  - Bruanebrug Mandellaan/kanaalkaaien
  - Ardooiesteenweg/Mandellaan
  - Zwaaikomstraat/Vierwegstraat 
  - Ardooiesteenweg/Zwaaikomstraat (maar niet dringend)


3. VEILIGE VRIJLIGGENDE FIETSPADEN

  - soepbeenrotonde kop vaart om Veldstraat te vrijwaren
  - fietsbrug binnenring 
  - fietsbrug buitenring 
  - Ardooiesteenweg
  - Spanjestraat
  - etc.

4. CIRCULATIEPLAN BINNENSTAD MET EENRICHTINGSLUSSEN

  - helft straat vrijliggend tweerichtingsfietspad in bredere straten
    

  - concept fietsstraat in àlle smallere straten, ook in stadsrand :

     bv. Kasteelstraat als low cost alternatief voor heraanleg Vijfwegenstraat
     en bediening fietsbrug buitenring van Sterrebosdreef naar Bergmolenbos

     bv. Mandellaan wordt vanzelf een nieuw stadspark oost of Schapenpark 
     dank zij 2 smallere fietsstraten van Ardooiesteenweg tot het kanaal, 
     met aansluiting Jaagpad + Krommebeekbos via Batavialaan.

5. UPDATES STEDENBOUWKUNDIGE REGLEMENTERING 

burgemeesters getuigen in Trends magazine