De
Westlaan en Noordlaan zijn recent
vernieuwd.
De
opknapbeurt
van
de binnenring nadert
misschien
jouw buurt. Het
is nuttig
mee te denken! Wordt
jouw
straat
een
schakel in de
nieuwe
binnenring?
Voor een handels- en winkelstraat is dat een
opportuniteit.
Je straat heeft van oudsher een commerciële ligging. Het
levert dus meerwaarde voor je eigendom.
Het kruispunt met de Mandellaan is reeds ontward (zie vorig punt). Jouw stuk van de Ardooiesteenweg krijgt nu misschien toch die opknapbeurt waarop jij al zat te wachten. Proper, veilig en groen! Bijvoorbeeld zo:
Het kruispunt met de Mandellaan is reeds ontward (zie vorig punt). Jouw stuk van de Ardooiesteenweg krijgt nu misschien toch die opknapbeurt waarop jij al zat te wachten. Proper, veilig en groen! Bijvoorbeeld zo:
EEN NIEUW LEVEN VOOR DE MANDELLAAN !
De
Mandellaan is als woonstraat voorbestemd tot fietsstraat of vergelijkbaar.
Leven in een fietsstraat is veiliger, stiller en aantrekkelijker.
Bewoners en fietsers ondervinden
niet langer hinder van het autoverkeer.
In een fietsstraat gaan geen
parkeerplaatsen verloren, in tegendeel.
Er komt oppervlakte vrij, voor groen, speelzones, fietsboxen of parking.
Je
kan dus juist méér parkeerplaatsen voorzien, waar behoefte is !
In Freiburg is precies gekozen voor het omgekeerde : afbouw van autogebruik.
Dit biedt vanzelfsprekend totaal andere mogelijkheden qua leefbaarheid :
In Freiburg is precies gekozen voor het omgekeerde : afbouw van autogebruik.
Dit biedt vanzelfsprekend totaal andere mogelijkheden qua leefbaarheid :
Freiburg als voorbeeld qua inbreiding voor de Mandellaan : maximaal groen plus betaalbare "Mehrfamilienwohnungen" via nieuwe stedenbouwkundige regels. |
Autoverkeer vormt nog slechts 25% van alle verplaatsingen in Freiburg |
In
Freiburg beperken ze de prijzen van "Mehrfamilienwohnungen" onder meer door het
nuanceren, verminderen of weglaten van de garageplicht. Voor fietsen worden boxen of centralen containers voorzien, in plaats van verplichtingen op te leggen. Lagere huur of aankoopprijzen zijn cruciaal voor velen. Als
ik rondwandel in Krottegem zie ik hier en daar huisjesmelkerij
ontstaan. Leuven en Gent zijn zeker niet alleen met hun gebrek aan betaalbare woningen. De eisen van woningen en
vooral van cohousing moeten drastisch eenvoudiger en veel toegankelijker. Het is dus zeker niet alleen een hogere woondichtheid die een rol kan spelen.
Niet
alleen qua verkeer, maar ook qua wonen vormt de
Mandellaan een unieke kans tot oplossing.
verhuur fietsboxen voor stadsbewoners zonder garage |
EEN NIEUW LEVEN VOOR DE BINNENSTAD !
impressie van centrumstraten met fietspad in plaats van rijvak voor andere rijrichting |
privé recht op oprit levert stadsrecht inplanting hoogstam |
Opgepast de Europese norm wordt straks terecht strenger, wellicht 30 in plaats van 40 microgram NO2 |
5. UPDATES VAN STEDENBOUWKUNDIGE REGLEMENTERING
meer vrijheid gevelgroen als fijn stof bestrijder |
onkruidvervangers i.p.v. onkruidbestrijding |
gevelerkers veel efficiënter dan camera's |
burgemeesters getuigen in Trends magazine |
WAT VOORAFGING...
Reeds meer dan drie jaar geleden is in de werkgroep mobiliteit de foute keuze van de woonzone Mandellaan als nieuwe binnenring aangekaart :
KLIK op onderstaande links en je weet precies hoe alles moet: